Pro školy
Objednávání programů:
Součástí vstupenky na program je po jeho skončení možnost samostatné prohlídky výstavy, ke které se daný program váže, pokud se návštěva uskuteční během otevírací doby galerie.
Edukační programy je možné objednat i na středeční dopoledne, mimo běžnou otevírací dobu galerie.
Minimální počet účastníků programu: 6, maximální počet účastníků: 25 (více po domluvě).
Kontakt pro objednání: atelier@gocarovagalerie.cz nebo na tel. čísle 724 130 225.
Bezbariérové programy jsou označené ikonkou ♿
Cena programu:
50 Kč/žák (pedagogický doprovod zdarma)
Roční vstupenka pro školy: 3000 Kč
Obsahuje neomezený vstup na všechny výstavy v průběhu kalendářního roku a průkaz na 10 doprovodných edukačních programů. Další průkaz na 10 doprovodných programů lze dokoupit v průběhu roku k již zakoupené vstupence za zvýhodněnou cenu 2500 Kč.
▶ Gočárova galerie v Automatických mlýnech
Animační programy ke stálé expozici TRANSMISE
▸Umění naslouchat aneb Cesta člověka
Kdo jsou lidé na obrazech a co vypovídají jejich gesta a výrazy v tváři? Ve stálé expozici Transmise se prostřednictvím sousoší L. Seefried Matějkové vydáme na imaginární cestu časem. Prozkoumáme, jak výtvarná díla zrcadlí svou dobu,
historické události i nás samotné. Navážeme rozhovory s postavami z děl K. Lhotáka., J. Čapka nebo K. Válové a vlastní kresbou je umístíme do nového kontextu.
Klíčová slova: člověk, společnost, civilismus, sociální umění, existenciální umění, dobový kontext
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ
Časová dotace: 75-90 minut
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost
Mezioborové vazby: dějepis, občanská výchova
♿
▸Ticho promlouvá aneb Cesta přírody
Prostorem, který nám odjakživa nabízí místo k odpočinku, inspiraci či meditaci, je příroda. Pojďme se vydat na procházku krajinami z obrazů: zaposloucháme se do zvuků přírody a odpočineme si mezi zelenými tóny malovaných lesů. Poznáme,
jak se v průběhu století měnila krajina na obrazech od konkrétní k abstraktní, od akademické po stylizovanou. Formy stylizace aplikujeme i ve vlastní tvorbě krajiny koláží z papíru.
Klíčová slova: krajinomalba, akademismus, avantgarda, vnitřní pojetí krajinomalby, psychohygiena, relaxace, prostorové plány, stylizace, perspektiva
Cílová skupina: 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, SŠ
Časová dotace: 60-75 minut
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda
Mezioborové vazby: přírodověda, vlastivěda
♿
Animační programy k výstavě Karel Malich: Já a ten, jehož potkávám
2. 11. 2024 - 9. 2. 2025
▸ Vnímání neviditelného
Výstavou Karla Malicha vstoupíme do světa imaginace a fantazie. Co představují pestré obrazy a drátěné objekty? Prostřednictvím kratších hravých aktivit se seznámíme s některými jevy, které nevidíme, ale vnímáme je kolem sebe. Jak mohou být inspirací pro umělcovu tvorbu? Vizualizací se vydáme se i na procházku do krajiny naší mysli. Své vjemy zachytíme pomocí drátků a kartonu do originálního prostorového díla.
Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ
Časová dotace: 60-75 min
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, občanská, sociální a personální, k učení.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět.
Mezioborové vazby: prvouka, pracovní činnosti.
♿
-
▸ Cesty imaginace: Vize Karla Malicha
Ve výstavě Karla Malicha překročíme stereotypy klasické krajinomalby. Odpoutáme se od konkrétních objektů a detailů, zaměříme se na pocity a emoce, které v nás krajina vyvolává. Jak se ve vnímání vnějšího světa odráží to, kdo jsme my – naše „vnitřní krajina“?
V expozici si tužkou vyzkoušíme abstraktní kresbu pomocí základních elementů – bodů, linií a tvarů. V ateliéru ji pak převedeme do prostoru pomocí drátků. Ve světle reflektorů budeme pozorovat, jak vyznění našeho vytvořeného objektu změní nasvícení a vržený stín.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ.
Časová dotace: 75-90 min.
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, k učení.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost.
Mezioborové vazby: přírodopis, fyzika.
♿
▸Komentovaná prohlídka výstavy Karel Malich: Já a ten, jehož potkávám
Časová dotace: 60 min
Cílová skupina: ZŠ, SŠ, VŠ
♿
Stálé programy
▸Od zrnka k umění / komentovaná prohlídka budovy Gočárovy galerie pro školní skupiny
Není tomu tak dávno, co se budova Gočárovy galerie otřásala provozem mlýnských strojů, hlubinná sila ukrývala tuny obilných zrn a čerstvě namletá mouka zásobovala nejednu pekárnu. Během interaktivní prohlídky projdeme zrekonstruované prostory Gočárovy galerie v budově bývalých Automatických mlýnů a seznámíme se s jejich příběhem, který začal před více než 100 lety. Podíváme se, jak se mlýnice a silo proměnily do své dnešní výstavní podoby. Za příznivého počasí se pokocháme pohledem na Pardubice i areál Automatických mlýnů ze střešní terasy. Povídat si budeme i o Josefu Gočárovi a jeho vybrané stavby si návštěvníci pomocí razítek zachytí na vlastní časovou osu.
V ceně programu není návštěva a prohlídka probíhajících výstav.
Klíčová slova: Josef Gočár, Automatické mlýny, mlýnské relikty, Gočárova galerie
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, ZUŠ, VŠ
Časová dotace: 60-75 minut
Mezioborové vazby: dějepis, architektura
♿
-
▶ Gočárova galerie v Domě U Jonáše
Animační programy k výstavě Rabbit hole
RABBIT HOLE je výstavní cyklus prezentující nejrůznější formy digitálního umění a umělecké tendence s ním spojené (digitální instalace, site-specific, videoart atd.). Rabbit Hole, králičí nora, kterou hrdinka slavného příběhu Lewise Carrolla sestupuje do magického světa divů a zázraků, je metaforou vstupu do stále se rozrůstajícího univerza současného umění, jehož drtivá část zůstává běžnému návštěvníkovi galerií doposud skryta.
Z důvodu velikosti výstavních prostor Rabbit hole je možné navštívit jednotlivé programy pouze v maximálním počtu 15 žáků. V případě většího počtu žáků probíhá kombinace obou nabízených programů: program k výstavě se odehrává v expozici, program Říše za obrazovkou probíhá v ateliéru. Více informací rádi podáme telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu.
JANA BERNARTOVÁ: Vidím všude jen tekuté krystaly. Cítím fantomové vůně.
2. listopadu 2024 - 25. května 2025
▸ Vůně modré vzpomínky
Edukační program k výstavě Jany Bernartové nás provede tématy instalace, konceptuálního umění a smyslového vnímání. Prostřednictvím barev a vůní se zaměříme na to, jak se různé informace získané smysly prolínají a jak si je následně pamatujeme. Budeme diskutovat, jestli a jak se subjektivní vjemy mohou spojit do objektivní zkušenosti. Díky interakci s uměleckým dílem žáci rozvinou vlastní představivost a senzuální citlivost.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ
Časová dotace: 60-75 min
Klíčové kompetence: komunikativní, sociální a personální, k učení
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Informační a komunikační technologie
Mezioborové vazby: občanská výchova, informatika.
Animační programy k výstavě JIŘÍ TOMAN: SNĚNÍ S OTEVŘENÝMA OČIMA (do 5. 1. 2025)
▸ Jen pro ten všední den
Výstavou Snění s otevřenýma očima vstoupíme do hravého světa pardubického rodáka Jiřího Tomana. Nahlédneme do improvizovaného fotografického ateliéru, prohlédneme si pomůcky, které bývaly pro focení a vyvolávání fotek nezbytné. Odvážní mohou (ne)vidět tmu temné komory. Dramatizací zažijeme a „zmrazíme“ napínavý okamžik ze života obyvatel Pardubic. Na závěr si vyzkoušíme malovat světlem. Vznikne nám abstraktní obraz, napínavá scéna, nebo snad jedinečný portrét celé třídy? Pozor, vyletí ptáček!
Klíčová slova: fotografie, temná komora, negativ, všímavost, malování světlem.
Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ
Časová dotace: 60-75 minut
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, činnostní a občanské, pracovní.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce
Mezioborové vazby: přírodověda, vlastivěda, výtvarná výchova.
▸ Mezi světlem a tmou
Co znamenají ve fotografii pojmy kontrast, rytmus, asymetrie? Vysvětlíme si je mezi fotografiemi Jiřího Tomana a v improvizovaném fotoateliéru. Společným pozorováním a diskusí odkryjeme, jaké jsou možnosti i specifika analogových a černobílých fotografií. Vyzkoušíme si jeden z hravých přístupů, který Toman používal při tvorbě novoročních přání. Pomocí snímání tzv. „na dlouhý čas“ zachytíme pohyb, psaní, možná i tanec se světlem. Výstupem budou digitální fotografie podle vlastních nápadů žáků.
Klíčová slova: Jiří Toman, fotografie, temná komora, vývojka, ustalovač, malování světlem.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Časová dotace: 75-90 minut
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, činnostní a občanské, pracovní.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce
Mezioborové vazby: dějepis, chemie, výtvarná výchova, digitální kompetence.
Animační programy k výstavě FULL OF TEXTILE (do 5. 1. 2025)
▸ Křižovatky vláken
Z čeho je oblečení, které máme na sobě? Kde se vezme nitka a jak se z ní stane kousek látky? Odpovědi budeme hledat nejen na vlastním tričku, ale i ve výstavě Full of Textile. Zrakem či hmatem budeme poznávat přírodní nebo syntetická vlákna, vzorkovníky látek, materiály hrubé i hebké. Pohybovou aktivitou se utkáme s technikou tkaní a vytvoříme si tkaný vzorek látky.
Klíčová slova: textil, látka, vlákno, tkaní, pletení.
Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ
Časová dotace: 60-75 minut
Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, činnostní a občanské, pracovní.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce.
Mezioborové vazby: přírodověda, vlastivěda, pracovní činnosti, matematika/matematická pregramotnost.
▸ Zažít textil
Výstava Full of Textile mapuje pestré možnosti textilu od tradičních řemeslných technik až po současné trendy v textilním designérství. Budeme diskutovat o aktuálních otázkách udržitelnosti v odvětví textilního průmyslu a módy, vysvětlíme si principy zpracování vláken a prakticky si vyzkoušíme techniku plstění.
Klíčová slova: textil, materiál, vlákna, fast fashion, udržitelnost, plstění vlny.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Časová dotace: 75-90 min
Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, činnostní a občanské, pracovní.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce.
Mezioborové vazby: dějepis, přírodopis, občanská nauka/společenské vědy, pracovní činnosti.
-
Stálé programy
▸ O Jonášovi a velrybě
Reliéf s námětem Jonáše a velryby tvoří součást štukové výzdoby jedné z budov Gočárovy galerie, Domu U Jonáše. Kdo Jonáš byl a jak se přihodilo, že se ocitl až ve velrybím břiše? S tímto biblickým příběhem se nejmladší návštěvníci galerie
seznámí prostřednictvím dialogu, vyprávění, výtvarné aktivity a dramatizace.
Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ
Časová dotace: 60-75 min
Klíčová slova: Jonáš a velryba, bůh, příběh, mořský svět, dramatizace
Rozvíjené kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální – personální kompetence
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, Umění a kultura
Mezioborové vazby: prvouka